Rubriky
Marketing

Co je a z čeho se skládá marketingový mix?

Každý podnikatel se snaží zdokonalovat v mnoha oblastech, které mu přinášejí zisk. Stejně tak tomu může být ve veřejném sektoru, i když zde primárním cílem není, resp. by neměl být profit v čisté finanční podobě. Posláním veřejného sektoru je předcházení a řešení důsledků selhávání trhu v ekonomickém a sociálním růstu a především rozvoji.[1]

Vědci se dlouhá léta snažili najít klasifikaci činností, které jsou základními kameny úspěšného fungování na trhu (lhostejno zda ziskovém nebo neziskovém). Počátkem 60. let navrhl profesor Jerome McCarthy marketingový mix, který se skládal ze 4 složek (čtyřech P): produkt (product), cena (price), místo (place), propagace (promotion). Pod každou z těchto položek se skrývá celá řada činností, které znázorňuje obrázek na další straně. Postupem vývoje teorie marketingu byly přidány ke stávajícím složkám další dvě a to politika (politics) a veřejné mínění (public opinion).[2]

U neziskového marketingu podle Johns Hopkins University v Baltimore () se k nim připojuje ještě:[3]

  • cílová skupina (public), tj. zákazníci – klienti, dárci, zaměstnanci,
  • produkční kapacita – znamená schopnost organizace efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech.

Naproti tomu Fribourská škola marketnigu a managementu (Švýcarsko) tyto poslední dvě zmíněná P nahrazuje:

  • politikou (politic), lobování, nátlakové skupiny neziskových organizací,
  • lidmi (people), tj. zaměstnanci, dobrovolníci, dárci, klienti, ostatní veřejnost.
Činnosti obsažené v marketingovém mixu
Činnosti obsažené v marketingovém mixu

[1] STRECKOVÁ, Y., MALÝ, I.: Veřejná ekonomie pro školu i praxi, str. 29

[2] KOTLER, P.: podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnou nové trhy, str. 112

[3] REKTOŘÍK, J. a kol.: Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení, str. 84

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..