Rubriky
Internet Marketing Technologie

Co je reklamní banner (proužek)?

Banner (anglicky „prapor“, „plakát“, česky se někdy označuje jako reklamní proužek) je druh reklamy používaný na WWW stránkách. Jedná se o zpravidla obdélníkový obrázek či animaci, případně interaktivní grafiku zobrazenou nejčastěji poblíž okraje obrazovky. Bannery tvoří stále jednu z nejčastějších forem reklamy na Internetu.

Původně byly bannery tvořeny statickým obrázkem či animací (typicky ve formátu GIF nebo statický formát JPEG), později se také rozšířil formát o kombinaci s HTML nebo JavaScriptovým kódem umožňujícím dynamické načítání obsahu nebo interakci s uživatelem (typicky formuláře). Těmto rozšířeným formátům kombinujícím grafiku a kód se říká richmedia a zahrnuje i specifické grafické formáty pouštěné v prohlížeči pomocí pluginů. Nejznámějším takovýmto specifickým formátem je Flash od společnosti Macromedia, který umožňuje jistou míru interaktivity – reakce na pohyb myší nad bannerem, použití zvuků, videa, apod.[1]

Míra prokliku bannerů (Click Through Rate – CTR) ale s postupem času stále klesá – oproti cca 2,5% při prvních měřeních v roce 1996 se v současnosti podle průzkumů jejich CTR pohybuje kolem 0,1-0,6% a to jen u nejúspěšnějších kampaní. Za příčinu se většinou považuje takzvaná „banner blindness“ neboli slepota k bannerům. Uživatelé internetu od bannerů očekávají pouze reklamní sdělení a na jejich přítomnost na stránkách jsou tak zvyklí, že je při procházení webu podvědomě přehlížejí.

Velmi nízká efektivita bannerů vedla sítě jejich provozovatelů ke změně propagační taktiky směrem k budování povědomí o značce (branding). Podle ní uživatelé, přestože na bannery nereagují, vnímají jejich vizuální presentaci a tak si upevňují povědomí o značce. Rozsáhlé testy, které poukázaly na fungování slepoty k bannerům, ale tuto hypotézu značně zpochybnily.

Existují však i moderní bannerové formáty, které dosahují prokliku i v řádech několika procent. Vžil se pro ně název trikové bannery, protože používají například vzhled běžného dialogového okna Windows, ale po kliknutí na „Zavřít“ se pouze otevře stránka zadavatele reklamy. Na stránky tedy přivedou uživatele, kteří o ně nemají zájem. Vzhledem k tomuto naprosto necílenému přístupu je ROI takovýchto reklamních kampaní, i přes poměrně vysokou CTR, u většiny typů propagovaných stránek mizivý, nemluvě o jejich sporné morální etice.

Kvůli vysokým nákladům, špatné cílenosti, obtížně měřitelné efektivitě a v neposlední řadě kvůli odporu uživatelů je dnes bannerová reklama na ústupu. Na její místo nastupují nové a mnohem účinnější markeningové strategie, především reklama placená za klik (PPC) a optimalizace pro vyhledávače ().[2]

[1] Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Banner [online]. c2009 [citováno 15. 08. 2009]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Banner&oldid=4117015>

[2] Ataxo.cz: Reklamní agentura. Reklamní bannery – klasická internetová reklama [online]. c2009 [citováno 15. 08. 2009]. Dostupný z WWW: < http://www.ataxo.cz/info/reklama-na-internetu/reklamni-bannery/>

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..