Rubriky
Legislativa Marketing

Jaká je legislativa v EU regulující tabákové výrobky?

Rada Evropské unie (dále jen EU) dosáhla 2. prosince 2002 v Bruselu politické dohody na novém znění zákazu tabákové reklamy a přijala rozsáhlá doporučení k prevenci kouření a ke zlepšení kontroly nad tabákem. Komisař EU pro zdraví a ochranu spotřebitele David Byrne to nazval přímo „dvojitým úderem tabáku“ [2].

Konstatoval, že je tato dohoda dalším hřebíkem v rakvi tabákového průmyslu. „Kombinovaný efekt z tvrdšího zákazu reklamy a zároveň tlakem na tabákovou prevenci nám přinese již velmi brzo kompletní zákaz reklamy tabákových produktů“, řekl David Byrne. Členské státy se budou muset tomuto příkazu podrobit nejpozději do 31. července 2005.

Dle Davida Byrneho potřebují jen v EU velké tabákové koncerny najít každý rok 500.000 nových kuřáků, aby nahradily ty, kteří každým rokem zemřou předčasně kvůli nemocem, jež souvisejí s kouřením. „Nové parametry, které jsme právě dnes odsouhlasili to celé udělají výrobcům cigaret těžší“, dodal.

Komise představila jeho návrh na zákaz tabákové reklamy a sponzorování již v květnu 2001. Nová direktiva plně vychází z mínění Evropského soudního dvora, který v říjnu 2000 zrušil platnost předchozího zákazu tabákové reklamy. Dle názoru soudu byl tehdejší zákaz všech forem tabákové reklamy a sponzorování až za hranicemi toho, jak je v EU možné regulovat trh. Nicméně již tehdejší soudní rozhodnutí uvádí, že článek 95 o vnitřním trhu ze smlouvy o EU může být použít jako zákonný základ pro omezování tabákové reklamy a sponzoringu. Nový návrh se proto striktně drží stanovisek soudu. Evropský parlament podpořil návrh komise již při jeho prvním čtení 20. listopadu 2002.

Úplný zákaz tabákové reklamy bude platit ve všech členských státech jednotně v tisku, na Internetu, v rádiu i televizi. Také sponzorování rozhlasových programů tabákovými společnostmi bude zakázáno. Navržený zákaz přikazuje ukončení veškerého sponzorování tabákovými firmami nejpozději do 31. července 2005.

Direktiva směřující k prevenci kouření hodlá maximálně omezit dostupnost a prodej tabákových produktů dětem i mládeži. To se týká zejména prodejních automatů a internetových prodejen. Dalším požadavkem je povinnost prodejců tabákových produktů ověřit si, že kupující dosáhli příslušné věkové hranice dle tuzemských zákonů.

Komise dále vyzývá členské státy k podniknutí kroků na omezení skryté formy reklamy a propagace tabákových produktů, která se dostane až k dětem a mládeži. Je to například používání tabákových značek na netabákových produktech, oblečení nebo službách. Dále se doporučuje omezit či zakázat distribuci vzorků i reklamních předmětů spotřebitelům, používání venkovních plakátovacích ploch i reklamy v kinech pro tabákovou reklamu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..