Rubriky
Marketing

Jaké je vnímání osob v tabákové reklamě?

Vzhledem k tomu, že je člověk sociální bytost, jsou pro něj druzí lidé velice významní a právě proto se jeho vnímání druhých lidí velice rozvinulo. Jedním pohledem na úplně cizího člověka dokážeme zaznamenat něco z toho, co právě prožívá. Zároveň dokážeme zaznamenat a bleskově rozpoznat, jestli se nám druhý člověk líbí nebo ne, jestli nám je nebo není sympatický, zda v nás vzbuzuje důvěru.

Pro reklamu a propagaci obecně z toho vyplývá velký význam naprostého souladu komunikovaného sdělení s osobou, která je nositelem tohoto sdělení.

Např. reklamní kampaň na Marlboro je klasická, věrná své dlouholeté image. V hlavní úloze vystupuje dobře stavěný kovboj který se prohání drsnou krajinou na koních. V současné době se k této již trochu unavené kavalérii přidávají adventure týmy, rafting, motocykly, formule…

Vnější znaky, které analyzujeme a vyhodnocujeme při vnímání osob, můžeme rozdělit takto:

  1. fyziognomické znaky – výška a hmotnost člověka, telesná konstituce, barva a kvalita pleti, ustálené mimické rýhy (vrásky v obličeji), tvar lebky, uší, očí, rtů, čela, nosu, rukou atd. Jedná o vše, co tvoří fyzickou stránku člověka.
  2. úprava vzhledu – úprava vlasů, obličeje, rukou včetně nehtů, oblečení, obuv, doplňky, brýle, hodinky, ozdoby atd. V tomto případě jde o vše, co člověk na svém vzhledu upravuje a doplňuje.
  3. projevy chování – řeč, verbální stránky řeči, hlasitost, barva, důrazy, pomlky atd. Pro náš případ tabákové reklamy jde především o neverbální projevy chování, mimika, gestikulace, postoje těla, vzdálenost od druhých lidí, dotyky a samozřejmě viditelné činy a výsledky činů.

Tabáková využívá tzv. „haló efektu“, který subjektivně zvýrazňuje pozitivní nálady, pocity volnosti, svobody, zážitků, nikoliv pak už zobrazení nádorových diagnóz oněch bezstarostných dobrodruhů na koních.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..