Rubriky
Marketing

Jaké jsou hodnoty, ideály a zájmové orientace v tabákové reklamě?

Dalším motivačním prvkem, který vede ke koupi cigaret jsou hodnoty, ideály a zájmová orientace člověka. Systém hodnot, který je převážně sociálně podmíněný se vytváří v procesu socializace člověka, jeho výchovy, vzdělávání, získávání zkušeností a kultivace jeho osobnosti. Systém hodnot ovlivňuje chování člověka všeobecně včetně spotřebního chování. Z hlediska spotřebního chování můžeme odlišit následující hodnoty:

Hodnota peněz

Lidé, kteří se ve spotřebě orientují na výhodné nákupy vyhledávají slevy. Jsou spořiví, hospodární. Takovýmto lidem tabáková společnost vyjde ráda vstříc i díky dobře projektovanému marketingu. Podpora lokálních značek obvykle probíhá prostřednictvím spotřebitelských soutěží o rozmanité ceny. Takovýmto marketingovým počinem dostává spotřebitel určitou přidanou hodnotu, dárek navíc. A právě na toto mnozí lidé slyší.

Hodnota odlišení se, výjimečnosti

Ve spotřebním chování člověka se projevuje zaměřením na výrobky v nejvyšší cenové úrovni. Proto tabákové společnosti nabízejí výrobky v široké cenové škále, snaží se mít velké výrobkové portfolio s cílem oslovit co možná největší skupinu spotřebitelů. Od těch nejchudších po ty nejbohatší.

Hodnota zdraví

Usměrňuje chování spotřebitelů směrem k výrobkům, které jsou z tohoto hlediska aktuálně považované za vhodné, doporučené, řídí se složením výrobků a jejich vybavením, které nemá nežádoucí účinky na zdraví a je při užívání bezpečné. Zdravé cigarety nejsou, nicméně tabákové společnosti se stále snaží přicházet s novými výrobky, které by zdravotní riziko měly snižovat. Důkazem toho je i reklamní kampaň společnosti British American Tobacco na značku cigaret Pall Mall. Na Obrázku č. 8 a 9 je reklamní kampaň na která proběhla v českých periodikách na jaře roku 2003. Je zde propagován nový filtr, který by měl snižovat množství dehtu vdechovaného do plic.

Hodnota technické vyspělosti

Vede k orientaci na trhu směrem k tomu nejprogresivnějšímu, k urychlování spotřeby a výměně starších výrobků za nové, dokonalejší. Tento bod bychom mohli propojit s předchozím a výše uvedenou reklamou na cigarety Pall Mall.

Hodnota konformity, neodlišování se

Projevuje se nákupem toho, co se právě nosí, co není ani příliš zastaralé, ani příliš moderní, ale střízlivé, nijak nevzbuzuje pozornost u ostatních lidí.

Také idoly ve smyslu nekriticky obdivovaných vzorů chování z řad populárních osobností mají svůj viditelný vliv na nákupní motivaci lidí. Na Obrázku je Arnold Schwarzenegger, filmová hvězda, sedminásobný vítěz Mr. Olympia[1].

Idol v kuřácké reklamě
Idol v kuřácké reklamě

Idolem však nemusí být jenom filmová či sportovní hvězda. Idoly můžeme spatřovat i v našich rodičích, příbuzných, blízkých. Potomek kouřících rodičů v nízkém věku není schopen objektivně posoudit chování, které ohrožuje jeho zdravotní vývoj. Už od útlého věku je tak vytvořen pozitivní vztah k cigaretě a kouření samotnému.

[1] Mr. Olympia je profesionální kulturistická soutěž, mistrovství světa v bodybuildingu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..