Rubriky
Legislativa Podnikání

Jaký je legislativní rámec regulace tabákové reklamy?

Regulaci tabákové reklamy řeší Zákon č. 138/2002 Sb., ze dne 15. března 2002 , kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy tvoří legislativní rámec ohraničující možnosti praktické aplikace tabákové reklamy. Pojednává též o provozování rozhlasového a televizního vysílání, o léčivech a o změnách a doplněních některých souvisejících zákonů. Reklamou na tabákové výrobky se zabývá § 3, zobecněné regulační normy pro reklamu jsou obsaženy v § 1 a § 2. Další paragrafy výše jmenovaného zákona nejsou podstatné ve vztahu k zvolenému tématu této práce.

V § 2 jsou zmíněny regulativní omezení reklamy. Obecná ustanovení nám např. říkají, že nesmí být v rozporu s právními předpisy, nesmí být založená na podprahovém vnímání, nesmí být klamavá, skrytá, v rozporu s dobrými mravy atd. Za zmínku z tohoto výčtu (ve vztahu k mému tématu práce) stojí pouze odstavec 4, v kterém je uvedeno, že nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob. Kouření zabíjí ročně 23.000 občanů České republiky (dále jen ČR), tedy přes 60 osob denně. I přes prokazatelnou škodlivost tabákových výrobků na zdraví je reklama v tomto odvětví hojně užívaným nástrojem podpory prodeje.

Odstavec 1 nám říká, že reklama na tabákové výrobky nesmí být zaměřena na osoby mladší 18. let. Zejména užitím prvků, motivů, prostředků nebo akcí, které jsou takovým osobám převážně určené anebo volnou distribucí předmětů spojených s užíváním tabákových výrobků, které by byly přitažlivé pro osoby mladší 18 let. V reklamě na tyto výrobky mohou být znázorněny pouze osoby, které se zdají být starší 25 let.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..