Rubriky
Marketing

Jaký význam má marketing ve veřejném sektoru?

V důsledku zvýšené konkurence a změnám ve struktuře financování se veřejný sektor stále více zajímá o využití marketingu. Podle teorie Neoinstitucionální ekonomie[1] může organizace působící ve veřejném sektoru sledovat různé účelové funkce, jako např. zvýšení rozpočtu, zlepšení prestiže, dobré jméno úřadu, zvýšení kompetencí apod. A právě tyto pohnutky vedou organizace ve veřejném sektoru, a to na všech úrovních, k užití metod marketingové strategie. Můžeme tak být svědky postupného přibližování výkonu veřejného (netržního) sektoru s tržním prostředím, resp. ke stejnému užívání tržních nástrojů sloužících k uspokojování potřeb svých „zákazníků“.

je často spojován pouze s různým druhem prodejních technik či s reklamou. To jsou ale jen dvě z celé řady funkcí marketingu[2]. Nejednoznačná je i definice marketingu. Existují stovky přístupů a definic, které akcentují různé pohledy:[3]

  • jako obchodní filozofie,
  • marketing jako funkce v rámci organizace,
  • marketing jako řešení problémů spojených s obchodem a službami,
  • marketing jako nástroj strategie,
  • marketing jako základní faktor v procesu realizace poslání,
  • marketing jako oblast výzkumu.

Podle „Bible marketingu“ – jak je někdy též označována publikace autorů Kotlera a Armstronga[4], se definuje marketing jako:

„společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím jednotlivci a skupiny uspokojují své potřeby a přání v procesu výroby a směny výrobků či jiných hodnot.“

Při hledání a uspokojování potřeb, ať už v tržním nebo neziskovém sektoru se organizace pohybují v magickém trojúhelníku. Jeho vrcholy jsou předmětem zájmu marketingu[5]:

Magický trojúhelník
Magický trojúhelník

C – Klient, zákazník mající svoje potřeby, zkušenosti a zájmy.

E – Okolí, ekonomická situace v níž se občan nachází. Do této oblasti patří příjmová situace klienta, legislativa platná na daném území, technické normy, ekologie apod.

P – Produkt, tj. výrobek či služba, která je nabízena. Tento faktor zároveň tvoří image nabízeného statku a organizace, která jej nabízí.

[1] KVASNIČKA, M.: Neoinstitucionální ekonomie, str. 30 – sylabus k výuce předmětu Neoinstitucionální ekonomie vyučované na ESF MU v 7. semestru, oboru Veřejná ekonomika

[2] Dalšími funkcemi mohou být např. strategie pro oblast výrobků a služeb, vývoj nových produktů a cyklus jejich životnosti, cenová a politika a cenové strategie, distribuční politika atd.

[3] REKTOŘÍK, J. a kol.: Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení, str. 80

[4] KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Marketing, str. 31

[5] REKTOŘÍK, J. a kol.: Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení, str. 81

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..